Waarom de medische vragenlijst bij een check-up zo belangrijk is

De medische vragenlijst die werknemers bij een eerste bezoek invullen, ontsluit hun medische voorgeschiedenis. De lijst verschaft bondige informatie over iemands medische voorgeschiedenis, leefgewoonten, behandelingen en medicatie en bovendien over de persoonlijke werkomgeving.

“Omdat de arts met dit document efficiënt inzicht krijgt in de medische voorgeschiedenis, kan de raadpleging meteen focussen op relevante onderwerpen. Hij hoeft geen tijd te verliezen met de basisinformatie”, zegt Dr. Catherine Liétaer, een van de 13 algemene artsen van het medisch centrum Medicis. “Kennis van de persoonlijke en professionele achtergrond van de patiënt helpt om het gesprek te sturen. De kwaliteit van de check-up stijgt en het advies is meer to the point als de arts rekening kan houden met specifieke risicofactoren.”

Werknemers vinden het soms makkelijker om gevoelige onderwerpen (stress, slaaphygiëne, chronische pijn, alcohol- of tabaksgebruik) op papier te zetten dan mondeling te bespreken. Een vragenlijst geeft hen vaak het subtiele duwtje in de rug dat ze nodig hebben.

“Als je een vragenlijst invult, krijg je de kans om na te denken over je gezondheidstoestand. En ze werkt ook als geheugensteuntje”, benadrukt Dr. Liétaer. “Veel mensen weten nu dat cholesterol in sommige families voorkomt, 10 jaar geleden nog niet. Wie in de familie lijdt aan glaucoom? Hoe zit het met de inentingen? Zo’n check-up is ideaal om een stand van zaken op te maken, maar vaak moeten we even nadenken wanneer we een onderzoek of behandeling hebben ondergaan.”

Dankzij de vragenlijst verloopt het gesprek tijdens de raadpleging veel vlotter. Omdat we weten op welke punten we dieper moeten ingaan, blijft er meer tijd over voor dialoog en persoonlijk advies.

Voor werknemers werkt de vragenlijst ook als een soort zelfevaluatie. Welke gewoonten houden ze erop na? Ervaren ze bepaalde symptomen? Zo stimuleert de vragenlijst hen om hun gezondheid in eigen handen te nemen.

“Preventieve geneeskunde nodigt je ook uit om na te denken over je gezondheid en je af te vragen wat je kan doen om die te verbeteren. Die kans krijg je maar zelden, want meestal ga je met een specifiek probleem naar je huisarts. Een preventieve check-up laat patiënten de regie voeren, want ze ontvangen zelf de resultaten.” Dr. Liétaer merkt trouwens vaak dat patiënten hun leven een andere richting uitsturen: “Sommige patiënten die 3 of 5 jaar later opnieuw langskomen, vertellen dat ze van levensstijl zijn veranderd en hoe ze zich daardoor beter voelen.”

Nu de gezondheidsuitdagingen op de werkvloer snel evolueren (mentale gezondheid, spier- en skeletaandoeningen, cognitieve belasting, enzovoort), is een vragenlijst een flexibel en vlot aanpasbaar instrument. “De evolutie van de volksgezondheid opvolgen is een van de doelstellingen van de preventieve geneeskunde. Onze wetenschappelijke commissie onderzoekt de aanbevelingen, die van jaar tot jaar evolueren.”

Op die manier weerspiegelt onze vragenlijst de evolutie van de medische prioriteiten. We nemen er regelmatig nieuwe thema’s in op, zodat het preventiebeleid in de ondernemingen actueel blijft. Zo’n vragenlijst is dus zeker geen louter administratieve formaliteit, maar een concreet instrument voor een hogere kwaliteit van de gezondheidscheck-ups die u uw medewerkers aanbiedt. Als beslissingnemer gebruikt u ze om het bewustzijn over preventie en de impact van gezondheidsmaatregelen op het werk te vergroten.

Ander nieuws